Výhody

Jaké jsou výhody schůzek ve trojici oproti tradičnímu způsobu předávání informací o prospěchu a chování většinou v závěru třídních schůzek?

  • Soukromí, ve kterém rozhovor probíhá
  • Vzájemná informovanost: učitel a rodič si nemusí psát vzkazy přes žákovskou knížku, dítě nemusí být tlumočníkem. Vše se dá probrat přímo.
  • Otevřenost: Pro rodiče je většinou nezvyklé mluvit před dětmi otevřeně. Všechny tři strany se otevřenosti postupně učí.
  • Partnerství mezi všemi účastníky: smyslem trojúhelníků není, aby učitel žaloval rodiči, ani aby dítě mohlo být hned na místě vypeskováno rodičem. Je vhodné používat spíše popisný jazyk a přibrat dítě do rozhodování o něm samém.
  • Důvěra, která se postupně buduje, pozitivní naladění ke spolupráci.
  • Zpětná vazba: všechny tři strany se učí vnímat vzdělání jako hledání cesty k poznání, kdy se dítě pomocí zpětné vazby může dozvědět, zda má nebo nemá něco ve svém učení a chování změnit.
  • Možnost individualizace vzdělávání: učitelé se mohou posunout od srovnávání dětí mezi sebou pomocí známek, hledat zlepšení žákova výkonu v porovnání s minulostí a vytvářet nároky přiměřené schopnostem žáka, aby žáka učení bavilo a dosahoval osobních maxim.
  • Zvyšování osobní zodpovědnosti dětí: jestliže je dítě vtaženo do debaty o něm samém a je mu poskytnuta možnost navrhnout, co bude dělat, stává se mnohem zodpovědnější za svoje vzdělávání. Na dospělých je umožnit dítěti vlastní rozhodování a ustoupit od návyku rozhodovat vždy místo dítěte.
  • Rozvoj schopnosti sebehodnocení: děti se postupně učí sami hodnotit svoji práci a mluvit o svých výkonech, pokrocích a neúspěších.
  • Stanovení cílů: rodič, dítě a učitel se mohou domluvit na cíli, kterého by chtěli dosáhnout, stanovit si nějaký časový horizont, ve kterém ho chtějí dosáhnout. Při další schůzce mohou společně vyhodnotit, jak se jim dařilo. Dítě se učí plánování a zhodnocení svých reálných možností.
  • Sociální poznatky: učitel má možnost slyšet, jak spolu rodič a dítě komunikují. Rodič zase může vidět své dítě v dospělejší roli při komunikaci se svým učitelem.
  • Bezpečí: děti se učí, že je důležité, jak se jim ve škole líbí, jak se v ní cítí. Dospělí vytvářejí dětem bezpečné prostředí tím, že berou jejich názory vážně, nehodnotí je, neodsuzují, nevymlouvají je dětem. Děti se tak mohou dozvědět, že mohou ovlivnit věci kolem sebe.